A Perfect Mum #4

A Perfect Mum #4

Miles Aldridge
1964

101.6 x 127 cm. Ed. 4/6.

Om fotografen

MA er britisk, men etablerte seg som motefotograf i NY over flere år. Hans arbeider beveger seg i grensesnittet mellom det kommersielle fotografiet og kunst, og han drar sterke veksler på erfaringen som motefotograf i sine kunstprosjekter.

En skjellsettende opplevelse i barndommen, da det kom frem at faren hadde en skyggefamilie samt konsekvensene av dette, har preget MA og hans produksjon. Faren forlot familien, og morens streven etter å opprettholde en fasade til tross for bl a økonomiske vanskeligheter, har alltid fulgt han. Han fremstiller kvinnen som Barbie-aktige stereotyper fanget i marerittaktige livssituasjoner. De utfører sine oppgaver, også sosiale og selvpålagte, på en robotaktig, instruerte måte, og omgitt av «tant og fjas». Det er merkevarebygging i vid forstand.

Det er kritikk av vår tid frykt for å falle utenfor, og budskapet forsterkes av Miles forførende fargebruk. Fra moteindustrien har han opplevd hvordan en «nobody» ved hjelp av staffasje og glamor kan skjule sin egentlige identitet og oppnå fordeler som oppleves som viktige og nødvendige i dagens samfunn.

Miles Aldridge