Deichmanske Bibliothek Oslo I II II

Deichmanske Bibliothek Oslo I II II, 2000

Candida Höfer
1944

C-print. 1/6.

©Candida Höfer

Om fotografen

Höfer ble født i Eberswalde, men vokste opp i Köln. Fra 1963 til 1964 fullførte hun arbeidet i det anerkjente fotostudioet Schmölz-Huth i Köln som frivillig assistent, og studerte deretter frem til 1968 kunstfotografi med Arno Jansen på Kölner Werkschulen. Etter en kort fotografisk praksis i Hamburg og som medarbeider i fotostudioet til Werner Bokelberg, fortsatte Höfer i 1973 studiene med Ole John i filmklassen ved Kunstakademiet i Düsseldorf. Fra 1976 var hun elev av Bernd Becher og ble uteksaminert i 1982. Fra 1997 til 2000 hadde hun et professorat for fotografi ved Hochschule für Gestaltung i Karlsruhe. Hun er medlem av Freie Akademie der Künste i Hamburg.

Candida Höfer er en av de internasjonalt mest anerkjente tyske fotografene, og en del av en gruppe av Becher-studenter som tilhører den internasjonale, fotografiske avant-garde, med en konseptuell tilnærming til sitt arbeid.

I begynnelsen av sin kunstneriske karriere fotograferte Höfer kun mennesker, men fremfor alt ble hun etter hvert kjent for bilder av interiører, noe hun begynte med allerede på 1980-tallet. Hun skapte omfangsrike serier av offentlige steder som biblioteker, forelesningssaler, konsert- og idrettshaller, kafeer, museer, men også dyrehager og andre interiører. Typisk for bildene hennes er fravær av mennesker. Disse kommer så å si til syne som fraværende, for de normalt opplyste rommene viser nettopp sin spesifikke funksjon og det som er karakteristisk for dem som sosiale arenaer. De rommene Höfer dokumenterer i sine fargefotografier får en helt særegen tilstedeværelse, utover rommets funksjonelle oppgave, og et preg av tidløshet. I motsetning til sine lærere Bernd og Hilla Becher, og også til forskjell fra Gursky og Struth, benyttet hun først ikke storformatkamera, men har siden gått over til det.

Candida Höfer