"Fest" er att av flere verk signert Mikkel McAlinden i Møllersamlingen
Fotografiet er en selviscenesettelse med kunstneren og fem venner. De poserer som tre par – to par i det første rommet og ett i bakgrunnen i det innerste rommet.
Bildet er mettet med symbolikk, og McAlinden sjonglerer mellom populærkultur og kunsthistoriske referanser. Parene i fotografiet har på seg klær i hvitt og rødt – som Edvard Munchs par i «Livets dans» (1899–1900), avbildet på et postkort på veggen til venstre. På innsiden av skapet til høyre er det et annet postkort med Munchs «Vampyr» (1893). McAlindens fotografi viser, som i «Vampyr», kvinnens flammende røde hår over mannens kropp og hennes bare arm som omfavner ham. Det er dramatiske spenninger personene imellom, dette blir understreket ved ljåen, symbolet på døden, over døren. Den ladede stemningen brytes med humor gjennom populærkulturelle innslag: et par knallrøde boksehansker til mannen på høyre side og en Mikke Mus-ballong som svever oppunder taket.
**
Mens bilder som ”Koloni” (1994, ikke i Møllersamlingen) er iscenesatt og fremdeles tar sin inspirasjon fra Vermeer, er ”Fest” (1994) en fri tolkning av Munch. Bildet er fremdeles iscenesatt, ikke konstruert i datamaskinen. Med tydelig humoristisk blikk har McAlinden latt de tre kvinnene i ”Livets dans” bevege seg i Munchs univers. Kvinnen i sort er blitt til ”Vampyr” foran til venstre i bildet. Kvinnen i rødt befinner seg i en situasjon som både kan oppfattes som en omvendt vampyr-situasjon med en mann i boksehansker og en påminnelse om ”Dagen derpå”, mens vi gjennom døren i bakgrunnen skimter kvinnen i hvit sammen med en ”bohem” som har sunket sammen over et bord overfylt med tomme vinflasker. Ser vi litt nøye kan vi finne både Munch (representert ved postkort av ”Livets dans” og ”Vampyr”), henspillinger på døden (ljåen på veggen) og på veggen Vermeers bilde av kvinnen som heller melk i en skål. Ned på alt som foregår titter Mikke Mus!