Christer Strömholm (Sweden, 1918-2002)
"Hiroshima-sviten", 1963 (22 parts)

Hasselblad-prisvinner Christer Strömholm (1918-2002) er den eneste skandinaviske fotografen vist i The Museum of Modern Arts i New Yorks permanente samling av fotografiets historie.


Det er Strömholms «Blek dame» (1959) som har vært med i denne prestisjetunge utvalgssammenhengen siden 1980-tallet. Den franske avisen Le Monde kalte Strömholm "Le Grand Suédois" i en anmeldelse i desember 2001, kort tid før fotografens død, og understreket Strömholms status som en av de fotografiske gigantene i det 20. århundres Europa.


Hiroshima-suiten med 22 fotografier ble laget i 1961 og 1963, da Strömholm besøkte Japan. Christer Strömholm var på den tiden gift med SAS-flyvertinnen Anna-Clara Krusenberg, som uten store kostnader hadde med seg fotografektemannen sin på disse turene.


Christer Strömholm er blitt mest kjent for sine fotografier av transvestitter og transseksuelle i Paris på slutten av 1950-tallet og begynnelsen av 1960-tallet. Bilder presentert i bøkene "Poste Restante" (1967) og "Friends from Place Blanche" (1983), som begge har blitt klassikere.


Fotografens Hiroshima-suite har imidlertid passert relativt sporløst. Dette til tross for at suiten er blant de beste som Strömholm har oppnådd fotografisk. I et behersket og nøysomt uttrykk har fotografen skildret konsekvensene av Hiroshima-bomben med en utrolig politisk skarphet. Strömholms Hiroshima-suite utgjør også et viktig supplement til japanske bokklassikere som Kikuji Kawadas «Kartet» (1965) og Ken Domons «Hiroshima» (1961).


Christer Strömholms Hiroshima-suite har oppstått i samarbeid med daværende gallerist Lars Hall, som ga fotografen tre separatutstillinger i 1978, 1982 og 1984 på legendariske Camera Obscura i Stockholm. Dette var før Moderna Museet stilte ut Strömholm i en separatutstilling i 1986. Utstillingen på Moderna trakk over 40 000 besøkende og ble Christer Strömholms store gjennombrudd.


Hiroshima-suiten har kun blitt vist i sin helhet ved to anledninger: som miniutstilling på Camera Obscura, i forbindelse med atomavstemningen i 1980, og i 2001 på Liljevalchs utstilling "368 kjærligheter. Karin og Lars Halls samlinger".


Hasse Persson


Provenance: Karin & Lars Hall's collection, Stockholm.